Skapa serviceärende


För att kunna hjälpa dig både tids- & kostnadseffektivt är det viktigt att våra tekniker får en bra och relevant felbeskrivning att utgå ifrån när arbete skall påbörjas.
Nedan finns några viktiga punkter vi kommer att fråga dig när du lämnar in din dator, surfplatta eller mobil:

  1. Felbeskrivning
    Försök att beskriva felet så kortfattat som möjligt.
    Exempel:
    "Efter uppdatering av Windows 10 kan jag inte ansluta datorn till internet trådlöst, det fungerar dock via kabel.."

  2. Datortyp/modell/övrig info
    Vad är det för fabrikat på din dator? Vad heter modellen? Vilket operativsystem är installerat just nu? Lämnar du in några tillbehör? Notera då om vi har skrivit upp det när du skriver på servicelappen.

  3. Backup
    Har du en aktuell backup av dina filer från datorn? Om inte, vill du att vi tar en backup innan vi påbörjar reparationen så att inget går förlorat? Lägg märke till att detta steg kan få betydelse för den totala tidsåtgången då det innebär extra arbete, oftast kan det dock vara värt varenda krona.
    Svaret vi behöver veta är "JA" eller "NEJ".

  4. Tidsgräns
    Vi gör en preliminär bedömning av tidsåtgång i kassan beroende på vad som framkommer i felbeskrivningen. Syftet är att du som kund ska få en ungefärlig uppfattning av kostnaden. Du betalar bara för den effektiva tid vi brukar på din reparation, även om vi satt ett högre, preliminärt tidstak vid inlämnandet.

  5. Lösenord för inloggning
    Vi behöver lösenordet till användarkonto med administratörsrättigheter. Om du loggar in med ett Microsoft-konto och använder en PIN-kod så behöver vi även det fullständiga lösenordet.

  6. Övriga lösenord
    För att t.ex. kunna återansluta ditt/dina e-postkonton eller Apple-konto efter avslutade åtgärder behöver vi dessa uppgifter annars kan vi i vissa fall inte garantera full funktionalitet efter avslutad service.